Gemeente Gemeente Kaprijke

Winnaars tweede editie fotowedstrijd bekend!

Gepubliceerd op 12 augustus 2022
De winnaars werden vrijdagmiddag 12 augustus uitgenodigd en gefeliciteerd aan het depot van de technische dienst van Kaprijke. Het zijn Johan Du Pré, Jacqueline Everaert, Simonne Versmesse en Karline Notteboom.

Hieronder zie je de winnende beelden en kun je de beoordeling van de jury lezen. Binnenkort worden de foto's van de vier winnaars van de eerste editie die reeds een jaar de invalswegen van onze gemeente tooien, vervangen door de nieuwe foto's.

Motivatie bij de selectie van de vier winnende beelden. Er is geen volgorde.

  • Onkruidbestrijding op het Plein (Johan Du Pré)

Stoom is een originele benadering van het thema van deze editie (water), misschien wel de meest originele van de vier winnende beelden. Het passeren van de tractor was dan wellicht een gelukje, de foto zelf is dat zeker niet. Hier is een echte fotograaf aan het werk, een klassiek fotograaf met lef die durft afwijken van het klassieke beeld. De compositie zit goed, de lucht zit goed en ook qua (grote variatie in) kleur zit het prima. Ondanks de dreigende lucht (vol water) is het toch een vrolijk beeld geworden. Het is de stoomwolk die centraal zit in het beeld, en niet de tractor, wat getuigt van een groot respect van de fotograaf voor het thema. Het gezicht van de bestuurder van de tractor is dan weer onherkenbaar dus trekt, helemaal zoals het hoort, de aandacht niet.

  • Het Plein bij valavond (Simonne Versmesse)

Hier is een hele goede klassieke fotograaf aan het werk die het mooiste moment heeft afgewacht om een topbeeld te schieten. Er is heel bewust omgegaan met thema, compositie, licht en schaduw. De straatlichten zijn net aangesprongen. Dit is een waardige opvolger voor de winnende pleinfoto van de vorige editie, ook al omdat de kijker opnieuw een bizar gevoel bekruipt: “moeten de straatlichten nu al aan, het is nog niet donker.” Sommige lichtjes zijn net sterren wat een magische sfeer bewerkstelligt. De weerspiegeling in het water trekt volledig de aandacht. Onze blik start als vanzelf bij de reflectie van de kerktoren, verschuift naar de boomkruinen ernaast en dan start een boeiende ontdekkingstocht door het tableau. Elke blik geeft ook iets nieuws prijs zodat het beeld fris blijft: wie vindt de twee rode lampjes? Of zijn het er vier?

  • Akker aan de Kleemkapel (Karline Notteboom)

Veel moeite is gestoken in de scherptediepte op drie kwart. De benadering van het beeld dat de fotografe voor zich had is prachtig en getuigt van veel lef. De diepe tractorsporen en voren gevuld met water op het veld zorgen voor een verzadigde natuur. In de verte brengt de fotografe een herkenbaar element aan: de Kleemkapel, maar op een bijzondere manier. Net zoals volgens het spreekwoord alle wegen naar Rome leiden, leiden op deze foto alle waterplassen naar de kapel, in een bijna religieuze ervaring. Het beeld doet middeleeuws aan, de bebouwing rond de kleemkapel geeft de totaalindruk van een omwalde vesting. Dat er zowel links als rechts aan de horizon een duet van licht- en donkerbruin te zien is, maakt de compositie stilistisch helemaal af.

  • Regenbui in de Molenstraat (Jacqueline Everaert)

Ook vorige editie was er een vreemde eend in de bijt; deze foto is dat voor deze editie. De fotografe tast de grenzen af met een gewaagde foto. De foto is onscherp, maar een goede foto hoeft dan ook niet noodzakelijk altijd scherp te zijn. We zien een typisch Belgische dag waarop iedereen liever binnenblijft: de fotografe zit dan ook in de auto. Het thema wordt hier compleet verschillend benaderd, waardoor de kijker als het ware de beweging voelt. Wie goed kijkt, voelt de plensbui, voelt het regenen. Ook compositorisch is dit heel goed gedaan. De subtiele gele accenten zijn een onbetwistbare meerwaarde. De foto toont de somberheid en de soberheid die het leven soms kan hebben en er altijd deel van zal zijn. En tot slot: wat is die verticale streep aan de rechterkant?