Gemeente Gemeente Kaprijke

Ouderenweek 2021: kopzorgen verdienen zorg!

Gepubliceerd op 15 november 2021
De Ouderenweek, die dit jaar georganiseerd wordt van 15 tot 21 november, staat in het teken ‘Kopzorgen verdienen zorg’, een campagne die psychische problemen bij ouderen bespreekbaar wil maken. Wil je werken aan je mentaal welzijn? Bewegen is cruciaal!

Op latere leeftijd nemen ingrijpende kantelmomenten en verlieservaringen vaak toe. Veerkracht is op zo een momenten van cruciaal belang.

Bewegen is cruciaal!

Wist je dat beweging kan helpen de veerkracht en het mentaal welzijn van ouderen te versterken?  Bewegen is de beste manier om vallen te voorkomen. Belangrijk, want een val maakt heel wat ouderen angstig. En dat veroorzaakt gemakkelijk een volgende valpartij. Het gevolg? Mensen bewegen weinig tot niet, durven de deur niet meer uit en raken sociaal geïsoleerd.   

De kracht van beweging

In november 2020 kwam de WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) met nieuwe aanbevelingen
omtrent hoeveel en waarom je best beweegt om gezond te zijn en te blijven. De WHO lijstte de vele voordelen van beweging op.

Zo is er sterk bewijs dat beweging het risico op depressie vermindert, en dat beweging een gunstig effect heeft op de symptomen van depressie. Zowel bij kinderen en jongeren als bij volwassenen en ouderen. Wie zich een lange tijd neerslachtig voelt, kan zich door bepaalde veranderingen in levensstijl al goed op weg helpen. Meer beweging is daar één van. Het verkleint niet alleen de kans op een depressie maar kan ook de symptomen depressie verlichten. Onmiddellijk na een sessie lichaamsbeweging kan de depressieve stemming al minder zijn in vergelijking met rust. Bewegen is dus goed én cruciaal voor je mentale gezondheid.

Bovendien beschermt beweging volwassenen tegen en bij angstgevoelens. En dat is niet alles:
bewegen verbetert je levenskwaliteit én je slaap ’s nachts. Ook dat zijn 2 belangrijke puzzelstukken om je goed in je vel te (blijven) voelen. Lang verhaal kort: blijf dus bewegen. Zo zorg je voor je lijf én voor je geest.

Nog wat tips voor éxtra positieve vibes? Beweeg in een natuurlijke omgeving, zoals een park, groene paden en trage wegen, in de omgeving van water… De natuur doet altijd goed. Samen bewegen (in je bubbel of op afstand) geeft ook meer energie. En als beweging deel is van je dagelijkse routine en vrije tijd, dan behoud je langer je veerkracht. Ook in moeilijkere tijden.

Bewegen op verwijzing

Wil je meer tips en hulp om mentaal fit te blijven? Schakel de expertise van een Bewegen Op
Verwijzing-coach in! De coach zoekt samen met jou naar eenvoudige manieren om meer te bewegen in je dagelijkse leven, stelt een beweegplan op jouw maat op en motiveert om vol te houden.

Resultaat? Een actiever leven en je voelt je beter in je vel.


Ontdek de beweegcoach in jouw buurt en vraag een verwijsbrief aan je huisarts.

Geluksdriehoek

Ook de geluksdriehoek kan je helpen een mentale opkrikker te geven. In onderstaande video wordt uitgelegd wat de geluksdriehoek is, en hoe die je kan helpen. Meer informatie over de driehoek vind je op deze website

Daarnaast vind je er een aparte rubriek over omgaan met verlies. Op de website wordt beschreven wat verlies met je kan doen en hoe je ermee omgaat. Specifiek wordt op zoek gegaan naar andere manieren van afscheid, troost en verbinding in tijden van corona.