Op deze manier voorkom je het risico op frauduleus gebruik van het document en de eventuele financiële gevolgen (bijvoorbeeld: het openen op jouw naam van een telefoonabonnement, aankoop via de post, ...).
DOC STOP is een gratis dienst, 24u/24u en 7 dagen per week bereikbaar: 00800 2123 2123
Kan je dit nummer niet bereiken? Bel dan naar +32 2 518 2123
Belangrijk: met DOC STOP kunnen enkel Belgische identiteitsdocumenten geblokkeerd worden.
Diefstal of verlies: wat nu?
- In geval van diefstal bel je onmiddellijk naar DOC STOP. Doe ook aangifte van de diefstal bij het dichtstbijzijnde politiebureau of bij de lokale politie.
- In geval van verlies bel je onmiddellijk naar DOC STOP. Ga vervolgens naar het gemeentehuis. Buiten de openingstijden kan je bij de politie terecht voor een voorlopig attest.
Belangrijk: als het verloren document een verblijfstitel betreft, moet je altijd eerst aangifte van het verlies te doen bij de politie alvorens naar het gemeentehuis te gaan.
Een systeem dat je tegen identiteitsfraude beschermt
Na het vaststellen van je identiteit, wordt jouw document in slechts enkele minuten geblokkeerd op de site www.checkdoc.be. Deze website wordt door banken en andere instanties of administraties gebruikt om na te gaan of een identiteitsdocument bekend staat als gestolen, verloren, verstreken of ongeldig. Dankzij DOC STOP en Checkdoc, ben je beschermd tegen een frauduleus gebruik van je verloren of gestolen documenten!
Wat gebeurt er na je telefoontje?
- Identiteitskaarten en verblijfstitels: U ontvangt een brief waarin uw melding van verlies of diefstal wordt bevestigd. Het identiteitsdocument wordt ongeldig verklaard en u moet een nieuw document aanvragen bij uw gemeentehuis.
- Paspoorten: vanaf het moment dat je DOC STOP belt, wordt jouw paspoort ongeldig verklaard. Indien je dit nodig hebt om te reizen, vraag dan op tijd een nieuw aan bij de gemeente.
Meer info: info@docstop.be